Kunst en kunstenaars van de kerk

De volgende kunstobjecten bevinden zich in de kerk.

• Het roosvenster boven het hoofdaltaar en de vensters aan Noord- en Zuidkant van de kerk, gemaakt door Huub Levigne:
  • De vensters in de sacristie (1938) op zangkoor en in de crypte, gemaakt door Joep Nicolaas. Dit laatste onherstelbaar beschadigd. Zelf vond hij het glas aan de noordkant van de toren een van zijn beter geslaagde werken. Schilderij, genaamd “De Hel” in de crypte: Deze vormde het begin van zijn roem. In de crypte bevindt zich het oudste altaar van de kerk te Asselt. Uniek en zeer zeldzaam is de bekleding ervan door Joep Nicolas met opaline-glas.
  • Het betonnen kruis tegen de museummuur, is gemaakt door Susanne Nicolas, vrouw van Joep.
  • De schilderingen en beglazing in de kinderkapel, uit (1919 zijn Indisch beïnvloed en gemaakt door Mej. Willebeeks Lemaire (later Mevrouw van Tuyl tot Serooskerken)
  • Het schilderij boven de ingang van de kerk is gemaakt door een onbekende kunstenaar. De een of andere barbaar heeft er een stuk vanaf gezaagd om het te laten passen. Het is uit de school van Rubens of van Dijck. Wie het gemaakt heeft weet men niet. Vermoedelijk heeft de naam van de maker op het gedeelte van het schilderij gestaan, dat er vanaf gezaagd is. Het schilderij schijnt oorspronkelijk gehangen te hebben in de kluis van Achel. Franse soldaten namen het rond 1794 mee naar Deurne. Hoe rector Pinckers er aan kwam is onbekend.
  • De doopvont: In stukken werd de doopvont teruggevonden in het metselwerk van de oude toren der kerk te Tegelen. Rector Pinckers liet ze nakloppen en plaatsen op het gaaf te Asselt bewaard gebleven onderstuk.
  • Het hoofdaltaar en retabels van de twee vroegere zijaltaren zijn werkstukken van Eugène Lücker uit Roermond. Ze zijn gemaakt in 1917 en wel in de zogenaamde Jugendstil (art nouveau). Datzelfde geldt voor de vroegere communiebank. Deze vormt op het ogenblik het voorfront van het kleine altaar. De zijden daarvan evenals de achterkant zijn de twee vroegere ambones, een soort preekstoelen. In 1970 werd dit kleine altaar geplaatst.